Avtalevilkår (privat)

Angrerett

Som ny kunde har du alltid 14 dagers angrerett på kjøpet fra kjøpsdato. Denne kan benyttes ved å sende e-post til kundeservice@klarkraft.no med tittel "Angrerett", hvor du skriver at du ønsker å benytte angreretten og oppgir navn og adresse. Du kan også ringe kundeservice på 21 60 93 00 og så vil de hjelpe deg. Ved benyttelse av angreretten vil vi reversere oppstart av kontrakt, og legge deg tilbake til din forrige strømleverandør, og du vil ikke belastes noen kostnader fra oss. Da er det som om du aldri har vært kunde hos Klarkraft. Vi ønsker ingen kunder som ikke vil være hos oss, så benytt angreretten om du har fått kalde føtter.

Informasjon om angrerett og angreskjema er godkjent ved å bekrefte avtalevilkår og angrerett før bestilling (hukes av før bestillingsbekreftelse sendes), og informasjon sendes også separat til din registrerte epost adresse.

Du finner også informasjon om angrerett og standard angrerettskjema her: Angrerett

Klarkraft AS legger til grunn «Standard kraftleveringsavtale» fremforhandlet av Forbrukertilsynet og bransjeorganisasjonen Fornybar Norge.

Denne mener vi likevel ikke er god nok og beskytter kundene for dårlig mot tvilsom markedspraksis, og har derfor lagt til særskilte vilkår som gjelder for Klarkrafts kunder, og går utover og foran standard kraftleveringsavtale.

Som kunde gir du Klarkraft fullmakt til å gjøre dette:

- Hente informasjon fra elhub for registrering av Klarkraft som leverandør på ny adresse ved flytting, eller ved leverandørbytte, og hente historiske forbruksdata.

- Gjøre kredittvurdering av kunden.

- Benytte personopplysninger kunden oppgir til å gjøre identitetssjekk, og hente ut detaljer om strømmåler fra elhub til innflytting eller ved leverandørbytte.

- Dersom strømanlegget er profil-avregnet må klarkraft ha mottatt målerstand for å kunne starte strømleveransen. Målerstanden må ikke være eldre enn tre måneder.

- Behandle personopplysninger i henhold til kravene i Personopplysningsloven.

I tillegg gjelder følgende for Klarkrafts kunder (dette overstyrer standardvilkårene):

- Klarkraft tar ikke fortjeneste på strømmen som selges til kunde, kun det faste månedlige beløpet er Klarkrafts margin. Utover dette betaler kundene det samme som Klarkraft gjør. Denne prisen oppgis tydelig ved avtaleinngåelse (klarkraft.no/produktbeskrivelse)

- Kostprisen til Klarkraft beregnes ved å legge sammen Nord Pool spotpris per time (ved automatiske anlegg, og et døgnsnitt for profilanlegg (gamle)), lovpålagte elsertifikater, kredittkostnader og handelskostnader fra strømbørsen, som inkluderer regulerkraftkostnader/balansehåndtering. Disse kostnadene oppgis på Klarkrafts nettsider (klarkraft.no/strømpris)

- Med skriftlig varsel menes personlig e-post eller SMS, eller brev (kun hvis nødvendig). Varslinger på hjemmesiden, i nyhetsbrev, på mine sider eller i app er ikke tilstrekkelig.

- Pris eller vilkårsendringer som er til ugunst for kunden vil informeres om skriftlig med minimum 30 dagers varsel før endringen trer i kraft.

- For produktet "100 % norsk vannkraft" kjøper Klarkraft opprinnelsesgarantier for hele volumet ved norske vannkraftverk. Opprinnelsesgaranti er inkludert i det faste månedsbeløpet for dette produktet. (Kan kun velges av privatpersoner med strømforbruk inntil 50.000 kWh/år per strømmåler)

- Nettleie faktureres direkte fra netteier, og er ikke inkludert i kostprisen til Klarkraft.

- Kunden vil være direkte part mot nettselskapet, selv om Klarkraft kan utføre enkelte oppgaver på vegne av kunden.

- Har man et profilavregnet anlegg (dvs ikke et automatisk AMS anlegg), kan ikke strømleveransen fra Klarkraft starte før måleravlesning er mottatt fra nettselskapet, ved innflytt/leverandørbytte. Måleravlesningen kan ikke være eldre enn 3 måneder. Det anbefales at du leser av strømmen og rapporterer den til netteier så nært opp til ønsket oppstart som mulig.

- Målerstand skal rapporteres direkte til netteier. Det anbefales å avlese anlegget hver måned og rapportere dette til netteier, for å få en så riktig faktura som mulig hver måned

- Avtalen løper til den blir sagt opp. Kunden kan si opp avtalen ved å kontakte kundeservice, eller å gjennomføre et leverandørbytte hos en annen leverandør. Begge parter kan fritt si opp avtalen med 14 dagers varsel. Sies avtalen opp vil kunde legges på pliktleveranse hos netteier til ny leverandør er valgt, eller ny eier flytter inn på målepunktet.

- Om Kunde sier opp avtalen ved å flytte ut av boligen, må Klarkraft få beskjed om dette 5 dager før utflytting grunnet reglene i det norske strømmarkedet. Her må kunde selv tilse at ny eier flytter inn på den aktuelle strømmåleren, og at netteier får beskjed om ny eier på overtakelsesdato. Kunde vil selv stå som ansvarlig for målepunktet helt til ny eier har tatt over målepunktet, eller kunde har stengt strømmen og sagt opp avtale hos netteier.

- Leveransen fra Klarkraft starter på det tidspunkt som angis i bestillingsprosessen, vanligvis innen 2 dager etter bestillingstidspunktet ved leverandørbytte, hvis ikke annet er oppgitt. Ved flytting starter leveransen ved avtalt innflytting.

- Ved flytting følger denne avtalen kunden til ny adresse om den ikke er sagt opp. Klarkraft gis etter denne avtale fullmakt til å innhente all nødvendig informasjon fra netteier og til å representere kunden i registreringen på den nye adressen med Klarkraft som leverandør.

- Klarkraft sender faktura normalt 7-10 dager etter ferdig leveransemåned. Dersom Klarkraft ikke har mottatt målerverdier fra netteier/Elhub innen tidspunktet for fakturering, har Klarkraft anledning til å estimere forbruk basert på tilgjengelig informasjon fra nettselskapet. Om faktisk forbruk er høyere eller lavere enn estimatet, blir dette korrigert på neste faktura. Er det ikke mulig å avregne anlegget vil forbruket bli fakturert når målerverdier er klare.

- Faktura sendes til kunden elektronisk og etterskuddsvis. Fakturering skjer normalt 7-10 dager etter at perioden for leveranse av strøm er ferdig. Skulle elektronisk fakturering av en eller annen grunn feile, vil faktura sendes per post. Det er ingen ekstra gebyrer for faktura per post. eFaktura er førstevalg, epost faktura andrevalg, og postal faktura tredjevalg.

- Benyttes angreretten etter at strømleveransen har startet, og det ikke er mulig med reversering, vil avtalen termineres/opphøres. Da har Klarkraft rett til å fakturere for strøm forbrukt frem til strømavtalen er endelig terminert. Tidspunktet avhenger av Elhub, men er oftest 2 dager etter at terminering er meldt.

- Dersom kunden ved opphør av kundeforholdet har noe til gode etter korreksjoner fra nettselskapet, utbetales kun beløp over 50 kr.

- Dersom kunden ikke betaler Klarkraft innen forfallsdato, kan Klarkraft eller Klarkrafts partnere sende varsel om purring e-post, app, brev eller SMS. Ved manglende betaling innen forfallsdato vil forsinkelsesrenter beregnes fra første dag etter forfallsdato. Forsinkelsesrenter kommer i tillegg til purregebyr på kr 35. -

Verveprogram

Verveprogrammet er frivillig, og man registrerer seg selv som verver. Info om programmet og gjeldende vervebonus ligger tilgjengelig til en hver tid på siden verveprogram

For verver:

• Verver må være strømkunde hos Klarkraft

• Du vil motta et gitt beløp i vervebonus per strømkunde som verves til Klarkraft

• Vervebonus vil bli trukket fra din strømfaktura hos Klarkraft

• Verving gjelder nye kunder som ikke er, eller har vært, kunde hos Klarkraft

• Vervebonusen trekkes fra faktura når kunde som er vervet har vært aktiv strømkunde hos Klarkraft i minimum 14 dager

• Sier du opp din strømavtale hos Klarkraft og det foreligger opptjent vervebonus, vil denne bortfalle

For den som blir vervet:

• Vervebonus gjelder nye kunder som blir aktiv strømkunde hos Klarkraft

• Du vil motta et gitt beløp i fratrekk på faktura. Det krever at du har vært aktiv kunde i minimum 14 dager. Har du vært aktiv kortere periode før første faktura, vil vervebonusen trekkes fra faktura nummer to

• Gjelder nye kunder som ikke har aktive strømavtaler hos Klarkraft, eller har vært kunde av Klarkraft tidligere

• Kunde må godkjennes i automatisk kredittsjekk

• Sier du opp din strømavtale hos Klarkraft og det foreligger opptjent vervebonus, vil denne bortfalle

Oppdatert 1. november 2021.

- Lagt til punkter for verveprogrammet

Standard kraftleveringsavtale

§ 1 Alminnelige vilkår

§ 1-1 Partene i avtalen

Partene i avtalen er kunden som kjøper av elektrisk kraft og kraftleverandør som selger av elektrisk kraft.

§ 1-2 Avtaleforholdet

Avtalen består av denne standard kraftleveringsavtale, vilkårene for produktet kunden bestiller og eventuelt særskilt avtalte vilkår som kommer i tillegg til eller avviker fra standard kraftleveringsavtale. Ved eventuell motstrid, går særskilt avtalte vilkår mellom partene foran, så fremt dette ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Kraftleverandøren plikter å gjøre kunden oppmerksom på eventuelle bestemmelser i standardavtalen som fravikes, og hva det innebærer for kunden.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer salg av elektrisk kraft til forbrukere.

§ 1-3 Avtaleinngåelse og skifte av kraftleverandør

Før avtalen inngås plikter kraftleverandøren, i tråd med kravene som følger av «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.», å gi opplysninger om sentrale forhold ved avtalen, herunder betalingsvilkår, eventuell bindingstid og totale kostnader kunden skal betale.

Kunden plikter å gi de personopplysninger og opplysninger om anlegget som kraftleverandør trenger for at kraftleveringsavtale skal kunne inngås.

I forbindelse med skifte av kraftleverandør, er en kraftleverandør som er gitt i oppdrag å iverksette et leverandørskifte, ansvarlig for korrekt oppsigelse av kundens eksisterende kraftleveringsavtale, jf. § 4-5 og § 5-3, med mindre annet er avtalt.

§ 1-4 Angrerett

Dersom avtale om kjøp av elektrisk kraft inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, gjelder bestemmelsene i «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.»

Kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at kraftleverandøren har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven. Kunden må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

Benytter kunden seg av retten til å angre etter at kraftleverandøren har meldt leverandørskiftet til nettselskapet, må kunden betale for kraft som har blitt levert eller som vil bli levert inntil leveransen tidligst vil kunne bli avsluttet. Dette forutsetter at kunden uttrykkelig har bedt leverandøren om å begynne levering av strøm før angrefristen er utløpt og kraftleverandøren har gitt opplysninger om angreretten og fremgangsmåten for å benytte denne.

Vilkår, informasjon om og fremgangsmåte for angrerett er beskrevet lenger opp under særskilte avtalte vilkår.

§ 1-5 Sikkerhetsstillelse

Kraftleverandør kan kreve at kunden stiller sikkerhet for betalingsforpliktelser av inntil 4 måneders antatt kraftbehov, dersom og så lenge det sannsynliggjøres fare for betalingsmislighold. Dersom kunden krever det, må kraftleverandørens krav om sikkerhetsstillelse begrunnes skriftlig.

§ 1-6 Taushetsplikt, bruk av personopplysninger og kredittvurdering

Kraftleverandør skal ikke utlevere personopplysninger som vedrører kunden eller noen i hans husstand til utenforstående, unntatt når utlevering av opplysninger skjer

med samtykke fra den opplysningen gjelder

med hjemmel i lov, eller i forskrift gitt med hjemmel i lov eller

som ledd i betalingsinnkreving mv. hvor det foreligger saklige grunner.

Ved vurdering av kredittverdighet, kan kraftleverandøren, foruten offentlig tilgjengelige opplysninger, benytte egne kundeopplysninger og kredittopplysningsbyråer.

§ 2 Måling og avregning

§ 2-1 Måling av kraftforbruk

Måling av kraftforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør benytter måledata fra nettselskapet ved avregning av kunder.

§ 2-2 Feil ved måling eller avregning

Ved feil ved måledata meddelt av nettselskapet, ved feil håndtering av måledata, eller ved faktureringsfeil, kan kraftleverandør eller kunde kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling. Som feil ved avregning regnes feil stipulert forbruk som følge av manglende eller feil måleravlesing.

Tilbakebetaling eller tilleggsbetaling ved slike avregnings- eller målefeil kan kreves for den tid feilen kan dokumenteres. Etterberegning/godskriving skjer fra og med siste betalingsfrist etter at feilen ble oppdaget, og som hovedregel ikke ut over 3 år, jf. lov om foreldelse av fordringer. Tilleggsbetaling kan ikke kreves dersom feilen skyldes forhold hos kraftleverandøren eller noen kraftleverandøren svarer for, og kunden var i aktsom god tro.

§ 2-3 Fremgangsmåte ved krav om tilbakebetaling eller tilleggsbetaling

Krav om tilbakebetaling eller tilleggsbetaling på grunn av feil ved måledata eller feil håndtering av måledata, rettes direkte til nettselskapet som er ansvarlig for målingen. Det vises til nettleieavtalens § 5 for regler for kontroll av måleutstyr.

§ 3 Pris og betalingsvilkår

§ 3-1 Pris

Kraften leveres i henhold til avtalte produktbeskrivelse og pris.

§ 3-2 Betalingsvilkår

Fakturering skjer etterskuddsvis månedlig basert på avlest forbruk

Beregningen er basert på estimert strømforbruk og forventet pris i perioden, jf. regler fastsatt i forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv. § 7-1 b jf. § 7-1 a.

3-3 Betalingsfrister, forsinkelsesrenter og inkasso

Faktura forfaller til betaling i henhold til betalingsfristen som oppgitt på faktura. Betalingsfristen er satt til 14 dager.

Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter betalingsfrist angitt på faktura i henhold til forsinkelsesrenteloven.

Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.

§ 4 Oppfyllelse av avtalen og konsekvenser av avtalebrudd

§ 4-1 Kraftleverandørens leveranse

Kraftleverandøren er forpliktet til å levere elektrisk kraft i henhold til kundens løpende behov/uttak.

§ 4-2 Stansing av levering på grunn av betalingsmislighold

Kraftleverandøren kan stanse levering av kraft dersom kunden ikke betaler innen betalingsfristen. Kunden skal varsles skriftlig, og gis 14 dagers betalingsfrist før stansing finner sted. Dersom kunden ikke innen den tid har reparert betalingsmisligholdet, stanses leveransen. Enhver innbetaling fra kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring kraftleverandøren har på kunden, med mindre partene har blitt enige om noe annet.

§ 4-3 Gjenopptagelse av leveringen

Kraftlevering som er rettmessig stanset av kraftleverandør på grunn av manglende betaling, vil normalt ikke bli gjenopptatt før all gjeld til kraftleverandøren, inkludert kostnader ved stansing og gjenopptagelse, er betalt. Slike utgifter skal spesifiseres på fakturaen på en slik måte at det muliggjør kontroll for kunden. Kraftleverandøren kan sette som vilkår for gjenopptagelse at kunden stiller sikkerhet for betalingsforpliktelsen.

§ 4-4 Heving

Kraftleverandøren kan heve kontrakten dersom kunden vesentlig misligholder betalingsfristen m.v. etter at han er blitt skriftlig oppfordret med 14 dagers frist til å betale, og skriftlig varslet om at avtalen ellers vil bli hevet.

Kraftleverandøren kan heve avtalen med umiddelbar virkning dersom kunden går konkurs.

Ved vesentlig mislighold fra kraftleverandøren kan kunden heve avtalen, med virkning fremover i tid.

§ 4-5 Kundens krav ved forsinket oppstart av kraftleveranse

Dersom oppstarten av kraftleveransen er forsinket og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden;

holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av forsinkelsen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet

heve avtalen, forutsatt at forsinkelsen er vesentlig. Er kraften levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kunden fikk vite om leveringen

kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen

Kundens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

§4-6 Kraftleverandørens erstatningsansvar

Kunden kan kreve erstatning for tap han lider som følge av forsinket oppstart av kraftleveransen fra kraftleverandørens side. Dette innebærer at kraftleverandøren er ansvarlig for eventuelle merkostnader som kunden er blitt avregnet av tidligere kraftleverandør eller nettselskapet i medhold av leveringsplikt, jf. også § 1-3. Dette gjelder likevel ikke så langt kraftleverandøren godtgjør at den forsinkede oppstarten skyldes hindring utenfor deres kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som kraftleverandøren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er kraftleverandøren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet avsnitt. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som kraftleverandøren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd. Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom kraftleverandøren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

§ 4-7 Opplysningsplikt om hindring

Hindres kraftleverandøren i å levere kraft til rett tid, skal kunden gis melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å levere kraften. Får kunden ikke slik melding innen rimelig tid etter at kraftleverandøren fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan kunden kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om han hadde fått meldingen i tide.

§ 4-8 Erstatningens omfang

Erstatningen for forsinket oppstart av kraftleveranse skal svare til det økonomiske tapet kunden er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Erstatningen omfatter ikke

tap som følge av personskade

tap i kundens næringsvirksomhet.

§ 4-9 Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret

Kunden plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han selv bære den tilsvarende delen av tapet. Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for kraftleverandøren ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers.

§ 5 Oppsigelse og frikjøp

§ 5-1 Oppsigelse av tidsavgrensede fastprisavtaler

Tidsavgrensede fastprisavtaler kan sies opp av kunden med 14 dagers skriftlig varsel. Kraftleverandøren kan kreve at kunden betaler erstatning dersom leverandøren lider økonomisk tap som følge av oppsigelsen. Erstatningen beregnes ved å legge til grunn differansen mellom den avtalte prisen og et gjennomsnitt av fremtidsprisen på Nasdaq for de gjenværende månedene av kontrakten. Leverandøren kan kreve at kunden betaler denne prisdifferansen multiplisert med antall kWh som det forventes at kunden, basert på anleggets historiske forbruk, vil benytte ut avtaletiden.

Ved flytting har partene en gjensidig rett til å si opp en tidsavgrenset fastprisavtale med 14 dagers skriftlig varsel. Kunden er ansvarlig for betaling av kraftforbruk frem til utløpet av oppsigelsestiden. Utover dette skal ikke kunden betale noen erstatning til leverandøren.

§ 5-2 Oppsigelse av tidsavgrensede avtaler basert på markedspris («spot-pris»)

Tidsavgrensede avtaler basert på markedspris («spot-pris») eller standard variabel prismodell kan sies opp av kunden før utløpet av avtaleperioden med 14 dagers skriftlig varsel. Kunden skal ved oppsigelse betale et gebyr som tilsvarer den økonomiske fordelen kraftleverandøren har gitt kunden, for eksempel i form av gavekort eller rabatter. Dersom kunden er inne i siste halvdel av kontraktsperioden, halveres gebyret.

§ 5-3 Fornyelse og opphør av tidsavgrensede fastprisavtaler

Leverandøren skal varsle kunden i god tid og senest innen 14 dager før en tidsavgrenset fastprisavtale utløper. Dersom kunden ved utløpet av avtalen ikke har gitt uttrykkelig aksept for at avtalen skal fornyes eller levert oppsigelse.

§ 5-4 Oppsigelse av kraftleveringsavtaler uten særskilt opphørsdato

Kraftleveringsavtaler uten særskilt avtalt opphørsdato kan sies opp av hver av partene med 14 dagers skriftlig varsel.

Ved leverandørbytte vil forbrukerens nye kraftleverandør foreta oppsigelse av avtalen med den tidligere kraftleverandøren.

Oppsigelse fra kraftleverandøren forutsetter saklig grunn.

§ 5-5 Virkningene av å si opp en kraftleveringsavtale

Dersom kunden i forbindelse med oppsigelse av sin gjeldende kraftleveringsavtale ikke inngår ny avtale om levering av kraft fra det tidspunkt levering etter den oppsagte avtalen opphører, vil kundens strømleveranser skje fra leverandør med leveringsplikt (nettselskapet) inntil kunden har etablert levering fra ny eller tidligere kraftleverandør igjen. I henhold til § 2-4 i forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester, vil det vanligvis ta to uker før leveranse fra en ny kraftleverandør kan ta til.

§ 6 Endring av vilkår

Kraftleverandør kan ved behov gjøre endringer i vilkårene. Leverandøren skal varsle kunden direkte om endringer, herunder alle endringer i pris for kundens produkt, med unntak av løpende endringer i markedsprisen for produkter basert på markedspris («spot-pris») eller lignende prismodell.

Endring i pris eller øvrige avtalevilkår kan tidligst tre i kraft 30 dager etter at direkte varsel er sendt kunde.

Som direkte varsel regnes brev til kunden, eller elektronisk melding, eksempelvis e-post og SMS.

Ved vesentlige endringer i vilkårene kreves det uttrykkelig aksept fra kunden. Dersom slik aksept ikke gis, opphører avtalen når de varslede endringene trer i kraft. Som vesentlige endringer regnes blant annet endringer i de grunnleggende vilkårene for avtalen, for eksempel endring av produkttype.

Ved endring av vilkår i avtaler som ikke er fritt oppsigelige, kan kunde som ikke godtar endrede vilkår heve avtalen når endringen er til ugunst for kunden. Dette gjelder uavhengig av om endringen i vilkårene er vesentlig. I varselet til kunden skal det informeres om retten til å heve avtalen.

§ 7 Tvister

Tvister vedrørende standard kraftleveringsavtale kan forelegges Elklagenemnda, eller bringes inn for domstolene. Så lenge en tvist er til behandling i nemnda, kan ikke en part bringe den inn for de alminnelige domstolene. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet begjæringen om klagebehandling er kommet inn for nemnda. En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn for tingretten.