Avtalevilkår

Klarkraft AS legger til grunn «Standard kraftleveringsavtale» fremforhandlet av Forbrukertilsynet og bransjeorganisasjonen Energi Norge.

Denne mener vi likevel ikke er god nok og beskytter kundene for dårlig mot tvilsom markedspraksis, og har derfor lagt til vilkår som kun gjelder for Klarkrafts kunder, og går utover standard vilkår.

Som kunde gir du Klarkraft fullmakt til å gjøre dette:

- Hente informasjon fra elhub for registrering av Klarkraft som leverandør på ny adresse ved flytting, eller ved leverandørbytte, og hente historiske forbruksdata.

- Gjøre kredittvurdering av kunden.

- Benytte personopplysninger kunden oppgir til å gjøre identitetssjekk, og hente ut detaljer om strømmåler fra elhub til innflytting eller ved leverandørbytte.

- Dersom strømanlegget er profil-avregnet må klarkraft ha mottatt målerstand for å kunne starte strømleveransen. Målerstanden må ikke være eldre enn tre måneder.

- Behandle personopplysninger i henhold til kravene i Personopplysningsloven.

I tillegg gjelder følgende for Klarkrafts kunder (dette overstyrer standardvilkårene):

- Klarkraft tar ikke fortjeneste på strømmen som selges til kunde, kun det faste månedlige beløpet er Klarkrafts margin. Utover dette betaler kundene det samme som Klarkraft gjør. Denne prisen oppgis tydelig ved avtaleinngåelse (klarkraft.no/produktbeskrivelse)

- Kostprisen til Klarkraft beregnes ved å legge sammen Nord Pool spot per time (ved automatiske anlegg, og et døgnsnitt på profilanlegg (gamle)), lovpålagte elsertifikater, og handelskostnader fra strømbørsen. Disse kostnadene oppgis på Klarkrafts nettsider (klarkraft.no/strømpris)

For spesifikke detaljer om priselementene og beregning, les her

- Med skriftlig varsel menes personlig e-post eller SMS, eller brev (kun hvis nødvendig). Varslinger på hjemmesiden, i nyhetsbrev, på mine sider eller i app er ikke tilstrekkelig.

- Pris eller vilkårsendringer som er til ugunst for kunden vil informeres om skriftlig med minimum 30 dagers varsel før endringen trer i kraft.

- Garantien ’omvendt binding’ varer i minimum to år fra avtaleinngåelse. I denne perioden har ikke Klarkraft anledning til å øke det faste månedsbeløpet eller påslaget (øre/kWh) oppgitt ved avtaleinngåelse, eller å legge på ekstra påslag utover det som inkluderes i kostprisen til strømproduktet.

- For produktet "100 % norsk vannkraft" kjøper Klarkraft opprinnelsesgarantier for hele volumet ved norske vannkraftverk. Opprinnelsesgaranti er inkludert i det faste månedsbeløpet for dette produktet. (Kan kun velges av privatpersoner med strømforbruk inntil 50.000 kWh/år per strømmåler)

- Nettleie faktureres direkte fra netteier, og er ikke inkludert i kostprisen til Klarkraft.

- Kunden vil være direkte part mot nettselskapet, selv om Klarkraft kan utføre enkelte oppgaver på vegne av kunden.

- Har man et profilavregnet anlegg (dvs ikke et automatisk AMS anlegg), kan ikke strømleveransen fra Klarkraft starte før måleravlesning er mottatt fra nettselskapet, ved innflytt/leverandørbytte. Måleravlesningen kan ikke være eldre enn 3 måneder. Det anbefales at du leser av strømmen og rapporterer den til netteier så nært opp til ønsket oppstart som mulig.

- Målerstand skal rapporteres direkte til netteier. Det anbefales å avlese anlegget hver måned og rapportere dette til netteier, for å få en så riktig faktura som mulig hver måned

- Avtalen løper til den blir sagt opp. Kunden kan si opp avtalen ved å kontakte kundeservice, eller å gjennomføre et leverandørbytte hos en annen leverandør. Begge parter kan fritt si opp avtalen med 14 dagers varsel.

- Om Kunde sier opp avtalen ved å flytte ut av boligen, må Klarkraft få beskjed om dette 5 dager før utflytting grunnet reglene i det norske strømmarkedet.

- Leveransen fra Klarkraft starter på det tidspunkt som angis i bestillingsprosessen, vanligvis innen 2 dager etter bestillingstidspunktet ved leverandørbytte, hvis ikke annet er oppgitt. Ved flytting starter leveransen ved avtalt innflytting.

- Ved flytting følger denne avtalen kunden til ny adresse om den ikke er sagt opp. Klarkraft gis etter denne avtale fullmakt til å innhente all nødvendig informasjon fra netteier og til å representere kunden i registreringen på den nye adressen med Klarkraft som leverandør.

- Klarkraft sender faktura en av de første dagene etter ferdig leveransemåned. Dersom Klarkraft ikke har mottatt målerverdier fra netteier innen tidspunktet for fakturering, har Klarkraft anledning til å estimere forbruk basert på tilgjengelig informasjon fra nettselskapet. Om faktisk forbruk er høyere eller lavere enn estimatet, blir dette korrigert på neste faktura.

- Faktura sendes til kunden elektronisk og etterskuddsvis. Fakturering skjer en av de første dagene etter at perioden for leveranse av strøm er ferdig. Skulle elektronisk fakturering av en eller annen grunn feile, vil faktura sendes per post. Da tilkommer et fakturagebyr på 39,-. Det gjelder også om kunde aktivt selv velger faktura per post.

- Dersom kunden ved opphør av kundeforholdet har noe til gode etter korreksjoner fra nettselskapet, utbetales kun beløp over 50 kr.

- Dersom kunden ikke betaler Klarkraft innen forfallsdato, kan Klarkraft eller Klarkrafts partnere sende varsel om purring e-post, app, brev eller SMS. Ved manglende betaling innen forfallsdato vil forsinkelsesrenter beregnes fra første dag etter forfallsdato. Forsinkelsesrenter kommer i tillegg til purregebyr på kr 35. -

Oppdatert 1. juni 2021.