Group 4321

Hva kan vi hjelpe deg med?

Hos Klarkraft får du strøm trygt, billig, enkelt og varig. Vi streber etter å behandle våre kunder slik vi selv ønsker å bli behandlet. Derfor driver vi ikke med skjult prising, lokketilbud, aggressivt telefonsalg eller villedende markedsføring av dårlige produkter. Vi styrer unna metoder som skal få deg som kunde til å betale mer enn du er klar over. Derfor tar vi ingen margin på ditt strømforbruk, kun et fast månedlig beløp på 35 kr. Vil du vite mer om oss, kan du klikke på linken under. Lurer du på noe, se gjennom spørsmålene som er besvart her, eller du kan nå oss på kundeservice@klarkraft.no eller telefon 21 60 93 00.

Om oss
heading-icon

Ofte stilte spørsmål

For å få registrert strømmåleren på strømavtalen trenger vi et målepunkt. Om dette ikke kommer opp automatisk når du søker, så er det flere måter å finne frem til riktig målepunkt. Du kan sjekke en tidligere faktura, da målepunkt informasjon står på alle strømfakturaer. Har du ikke en faktura, kan du sjekke fysisk på strømmåleren, og søke opp målepunktet med målernummeret fra strømmåleren.

Du kan også gå inn på elhub.no, og logge inn i deres sluttbrukerportal. Der ligger alle målepunkt som er registrert på deg.

Finner du ikke ut av dette kan du ta kontakt med kundeservice direkte så vil de forsøke å hjelpe deg. De når du på kundeservice@klarkraft.no eller 21 60 93 00 (mellom kl 8-16)
Har du problemer med å få bestilt i vår skybaserte nettbestilling, så kan du benytte vårt manuelle webskjema ved å gå inn på nettadressen under. Fyll inn informasjon så godt det lar seg gjøre, så vil vi forsøke å få strømmåleren din registrert. Vi vil uansett ta kontakt med deg i etterkant, eller underveis om vi trenger ytterligere informasjon. Eventuelt kan du kontakte kundeservice direkte på tlf 21 60 93 00 eller kundeservice@klarkraft.no

Manuell bestilling:

https://klarkraft.no/bestilling
Påslaget som Klarkraft legger på spotprisen er kosten for lovpålagte elsertifikater og handelskostnadene fra strømbørsen Nord Pool, og inkluderer balansehåndtering (regulerkraftkostnad). Det er vår kostpris du betaler, og prisene er til en hver tid detaljert på sidene her, slik at kundene våre har oversikt over hva de faktisk betaler for. Les mer om dette under fanen 'Strømpris'
Nei, som kunde har du aldri bindingstid hos Klarkraft. Det vi derimot har er noe vi kaller omvendt binding. Det vil si at vi som leverandør binder oss til de prisvilkår vi gir deg som kunde i to år, men uten at du som kunde gjør det. Slik kan du som kunde vite at du ikke blir flyttet over på dyre priser, og vil ha en av de aller billigste og tryggeste strømavtalene i markedet over lang tid. Og finner du noe du synes er bedre, så kan du fritt bytte.
Spotpris, eller spot, er markedsprisen som notert på strømbørsen Nord Pool, og er prisen alle strømselskaper løpende betaler for strøm. Denne kommer med et påslag som skal dekke kostnader for strømleverandørene, men hvor variasjonene er veldig store. De reelle kostnadene for påslaget kan ligge mellom 0,5-1,5 øre/kWh, samtidig som de fleste aktører tar langt høyere påslag, ofte mellom 5-15 øre/kWh. Dette blir som regel kalt lovpålagte avgifter, noe det ofte bare i veldig liten grad er. Her kan mye av profitten til mange strømselskaper ligge, kamuflert som lovpålagte avgifter.
Nei, nettleie faktureres direkte fra netteier, og blandes ikke inn på fakturaen fra klarkraft. Nettleie er lik for alle og følger faste priser, så det eneste vi som selskap kan gjøre noe med er prisen du betaler for selve strømmen.
Som kunde betaler du 35,- per måned til oss for jobben vi gjør. Det betyr 28,- etter moms, og det er vår margin. Å selge strøm er ikke dyrt, og derfor mener vi det er urimelig at de fleste aktørene der ute skal ta så fryktelig godt betalt for den jobben.
Grønn strøm betyr strøm som har opprinnelse fra fornybare kilder. Det vil si vannkraft, vindkraft eller solceller. Mange sier at all strøm i Norge er grønn, og vil selge på det. Men dette er feil. I Norge produseres mye fornybar energi, men så lenge opprinnelsesgarantiene på denne strømmen selges til utlandet, kan de selge sin ikke-fornybare strøm som grønn. De grønnvasker strømmen, og merker den grønn og fornybar. Det mener vi ikke er hensiktsmessig i et miljøperspektiv. Derfor tilbyr vi en rimelig pris på 10kr/mnd for opprinnelsesgarantier på 100 % norsk vannkraft. Det betyr at du som kunde alltid kan være sikker på at strømmen du bruker er både grønn og fornybar, og ikke grønnvasker strøm et annet sted.
Hvis du har en automatisk strømmåler/AMS-måler trenger du ikke lenger lese av strømmen din, siden avlesningene sendes til netteieren din helt automatisk.

Hvis du ikke har AMS-måler, men et profilavregnet anlegg, leverer du måleravlesningen direkte til din netteier. Dette kan du gjøre via deres kundeservice eller på deres Min side. De fleste netteiere sender automatisk en påminnelse på sms eller e-post når det er på tide å lese av strømmen. Får du en slik påminnelse er det en fordel om du sender avlesningen så snart du har anledning, slik at faktura blir korrekt.
Som ny kunde må du lese av strømmen og rapportere dette til din netteier så nært som mulig opp mot ønsket oppstart. Strømleveransen fra Klarkraft kan ikke starte før måleravlesning er gjort, og den kan ikke være eldre enn 3 måneder ved oppstart.
Det er krav om minimum 1 avlesning per år, men vi anbefaler deg å lese av strømmen en gang per måned og rapportere dette til netteier, slik at du unngår store avvik, og fakturaene blir så riktig som mulig.
AMS er en forkortelse for avanserte måle- og styringssystemer. Smarte strømmålere inngår i AMS, og gir strømkunder bedre informasjon om strømforbruket, mer nøyaktig avregning, automatisk avlesning av måler og mulighet for automatisk styring av forbruket.
Alle strømmålere skal leses av minimum én gang i året, men med AMS-måler trenger du ikke lenger lese av måleren.
Lokkepris er en av de mest utbredte prismodellene i markedet. Kunder lokkes inn på en lav pris, gjerne ekstremt lav pris, men blir så etter en periode ført over på en dyr prisplan. Dette skal betale for "gaven" du fikk for å bli kunde. Kommer man over priser som ser for gode ut til å være sanne, så er de nok dessverre det. Og da bør du være på vakt. Det er vanlig at leverandøren stiller krav til deg med liten skrift, og om du ikke skulle oppfylle disse kravene, blir du lagt rett over på en dyr avtale, gjerne uten noen form for varsel. Dersom du ikke kontinuerlig følger med, kan du fort havne på en dyr prisplan uten at du vet det. Så går du for lokketilbud, er det viktig å følge med i timen. Eller du kan velge et trygt og rimelig alternativ hvor du ikke trenger å passe på for å bli lurt.
Når nettselskapet eller strømleverandøren beregner hva du må betale for nettleie og strømforbruk, lager de en avregning, enten basert på faktisk forbruk eller estimert forbruk.
Elhub er en tjeneste utviklet av Statnett som skal sørge for effektiv utveksling av måleverdier og kundeinformasjon. Den vil gjøre det lettere å bytte strømleverandør, avregne og fakturere nettleie og strømsalg.
Med Elhub vil du få bedre oversikt over strømforbruket ditt og mulighet til å bruke strøm på en mer fleksibel, effektiv og miljøbesparende måte.
Det vil også gjøre det mulig å bli plusskunde ved å produsere egen strøm. Du kan logge inn i Elhub via ditt strømselskap.
Elsertifikater er en lovpålagt Nordisk støtteordning med hensikt å stimulere til økt produksjon av fornybar strøm. Det vil si at strømselskapene må kjøpe sertifikater for strømmen de selger. Forbrukerne betaler for denne ordningen ved at strømselskapene legger kostnaden til strømprisen.
Les mer om elsertifikater på Norges vassdrags- og energidirektorats nettsider.
Skal du selge eller leie ut boligen din, trenger du en energiattest. Energiattesten skaffer du deg ved å logge inn på energimerking.no.
Energimerkekalkulatoren gir deg samme informasjonen samtidig som du har mulighet til å sjekke hvor mye du kan forbedre energimerket for boligen din ved å installere varmepumpe, forbedre ventilasjonsanlegget eller etterisolere loftet.
Hvis du ikke har avtale med en strømleverandør, plikter nettselskapet å levere strøm til deg. Dette kalles strøm på leveringsplikt.
Prisen du betaler for strømmen du får med leveringsplikt er høyere enn det du ville betalt om du kjøpte strømmen fra et strømselskap.
Med målepunkt ID menes det unike identifikasjonsnummeret alle strømmålere i Norge har. Nummeret finner du ikke på den fysiske strømmåleren, men du skal få det opplyst på strømregningen, eller ved å kontakte nettselskapet.
Ditt målepunkt ID er på 18 siffer, men de 10 første er like for alle målere i Norge. Noen nettselskaper oppgir derfor kun de siste 8 sifrene, som kalles målernummer, mens andre opplyser alle 18.
Skal du skifte strømleverandør må du opplyse målepunkt ID – eller gi ny leverandør fullmakt til å innhente målepunkt ID
Strømnettet eies av nettleverandørene, også kalt nettselskaper. Etablering og vedlikehold av strømnettet er kostbart, og det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt med utbygging av parallelle strømnett og konkurrerende selskaper.
Derfor har myndighetene gitt nettselskaper monopol på å transportere sine tjenester innenfor sitt geografiske område. Kostnadene kundene betaler for dette kalles nettleie. Du kan ikke velge nettselskap, men prisen for nettleien er regulert og nettselskapet har plikt til å levere strøm til deg.
Nettselskapet fakturerer også forbruksavgiften du må betale til staten. For at nettselskapet ikke skal ta urimelig betalt i nettleie av deg reguleres grensene for hvor mye nettselskapene kan ta i nettleie av Norges vassdrags- og energidirektorat. Nettleien vil faktureres direkte fra netteier, og ikke Klarkraft.
Opprinnelsesgarantier er en merkeordning ment for å øke produksjonen av fornybar energi. Den sikrer at strømmen er produsert fra fornybare kilder, som vann, vind, sol eller biobrensel. Strømprodusenter selger opprinnelsesgarantier for sin fornybare produksjon til strømselgere, som dermed kan garantere deg og meg at strømmen vi kjøper er fornybar. Strømmen som kommer ut av stikkontakten er den samme, men man sikrer at sitt eget strømvolum er produsert av fornybare kilder. Og at ingen andre kullprodusenter kan kjøpe disse opprinnelsesgarantiene og selge sin skitne strøm som grønn.
Er du allerede kunde hos Klarkraft og skal flytte med din strømavtale, kan du ta kontakt med kundeservice på telefon: 21 60 93 00 eller epost: kundeservice@klarkraft.no og så vil de hjelpe deg.

Er du ikke kunde og skal flytte kan du bestille strøm fra Klarkraft ved å gå gjennom bestillingsløpet og velge innflyttingsdato der. Se link til bestilling under.

Er det ikke en kobling mellom deg og den nye strømmåleren, kan du enten oppgi målepunkt-ID direkte i bestillingen, eller kontakte kundeservice og så vil de hjelpe deg.

Lurer du på noe?

Fra Norge: 21 60 93 00

Fra utlandet: + 47 21 60 93 00

Epost: kundeservice@klarkraft.no

Besøksadresse:

Tollbugata 8, 0152 Oslo

Postadresse:

Tollbugata 8, 0152 Oslo

Åpningstider:

Kundeservice er åpen hver ukedag fra 08.00 til 16.00