Vi leste nøye gjennom strømregningen, og ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap

Sånn ble Klarkraft til. En motreaksjon til alt juks og lureri i strømbransjen. En aktør med Klar tale som ikke er redd for å si ifra. Som skal gå foran og vise vei ved å tilby alle som vil et av de billigste og tryggeste strømproduktene i markedet. Trygt, billig, enkelt og varig.

Vi leste nøye gjennom strømregningen. Og ble så forbanna..

.. at vi startet vårt eget strømselskap. Siden tidenes morgen har enkle og folkelige verdier som ærlighet og respekt definert gode og sunne forhold mellom selger og kjøper. For like lenge som vi mennesker har eksistert, har vi også handlet med hverandre. Det å kunne stole på hverandre, at du får det dere er enige om og ikke noe mer, er noe som burde være en selvfølge. Men - dessverre - like lenge som vi har handlet med hverandre, har også noen alltid forsøkt å lure andre, for å sitte igjen med mer selv. Parallelt med at vi utviklet et skriftspråk, kom også den berømte lille skriften. Finurlige hemmeligheter og vilkår som du kanskje ikke engang oppdager selv. Nettopp fordi det er naturlig for oss å stole på at andre ikke lurer deg trill rundt. Noen som virkelig har perfeksjonert dette, er strømbransjen. 5 av 10 kunder føler seg lurt. Senest i oktober går Forbrukerrådet ut offentlig og tar 17 strømselskaper i regelrett juks. Dette er selvsagt bare toppen av isfjellet. Det er jo ikke greit. Men de fortsetter bare, utnytter at du ikke bryr deg om din egen strømavtale. Og det er jo ikke så rart. Vi bor i Norge, strøm er en selvfølge. Det er lavinteresse. Masse kompliserte tall og søyler og spotpris (på baksiden av en strømregning du ikke engang leser) og øre per kWh og klimaopprinnelsesgarantier og andre begreper det er vanskelig å vite hva egentlig er. De færreste setter seg inn i hva de egentlig har sagt ja til - og blir lurt. Da vi satte oss ordentlig inn i dette, leste strømregningen vår nøye, ble vi rett og slett forbanna. Vi fikk nok. Og startet vårt eget strømselskap - Klarkraft. En motreaksjon på alt snusk og fanteri som finnes i strømbransjen. På kundens lag i en bransje som står til stryk i kundebehandling. En irriterende vaktbikkje som skal bite de store aktørene i leggen, og sørge for at tilsynsmyndigheter og andre gjør jobben sin for å beskytte og hjelpe kundene - også i strømbransjen. Kors på halsen. Ti kniver i hjertet. Ærlighet varer lengst. Det du ser, er det du får. Klarkraft. Klar tale.

Vårt lederteam

card image

Haakon Dyrnes

Forbanna daglig leder

card image

Ørjan Hanssen

Forbanna produktsjef

XMLID 806

Omvendt binding

Group 4331

Vi binder oss til de prisvilkår vi gir deg som kunde i to år, uten at du binder deg. Vi kaller det omvendt binding. Markedet er oversvømt av lokketilbud som høres bra ut, men som etter kort tid plutselig endres til et betydelig dyrere produkt. Aldri her! Det er vår garanti til deg.

Spotprisen for strøm vil variere og følge markedet fra dag til dag, men påslaget du betaler til oss endrer seg ikke. Vi garanterer at verken månedsbeløpet eller påslaget økes innenfor perioden på to år. Vi kan sette ned prisen, men ikke opp. Du kan dermed være trygg på at hos oss får du en av markedets beste og tryggeste avtaler, som ikke endrer seg over tid.

Group 4331
Group 4289
lightbulb

Kostpris strøm

Group 4289

Vi selger kun ett produkt. Det er derimot et av de aller billigste og tryggeste i markedet, og vil alltid være det. Vi tar ingen fortjeneste på strømmen, kun et fast beløp på 35kr i måneden for jobben. Vi kaller det kostpris strøm. Du får til en hver tid markedsprisen på strøm (Spot), med et påslag på 0,9 øre/kWh (utgjør 15kr/mnd for en gjennomsnittskunde) som dekker våre kostnader med strømhandelen. I tillegg binder vi oss til denne prisen i minimum 2 år, uten at du binder deg. Noe vi kaller omvendt binding. Snedig, ikke sant?

  • Spotpris er markedsprisen for strøm, og er lik for alle. Den handles på Nord Pool (strømbørsen), og prises og avregnes hver time.

  • Handelskostnader er avgifter tilknyttet strømhandelen (Nord Pool)

  • Elsertifikater er lovpålagt alle strømselgere, og må kjøpes på vegne av kundene. Ordningen skal stimulere til økt produksjon av fornybar energi.

  • Opprinnelsesgarantier er en sertifikatordning for å sikre opprinnelse av strøm. For 10kr ekstra per måned kjøper vi inn opprinnelsesgarantier for 100% norsk vannkraft for ditt forbruk

  • Nettleie faktureres direkte av netteier og ikke av Klarkraft. Nettleie er leie av strømlinjene og er regulert av myndighetene.

loss

Den grønneste strømmen er den du ikke bruker

Group 4333

Vi ønsker ikke at du skal bruke mer strøm enn du har behov for, og tar derfor ingen margin på strømmen. Alt du betaler oss er 35,- per måned for jobben. Resten er kostprisen vi betaler for strømmen. For oss, fellesskapet og miljøet må vi produsere mer fornybar energi, og vi må dele på den strømmen vi har. Derfor burde ikke incentivet til strømselskapene ligge i å få kunder til å bruke mer strøm, men heller til å begrense bruken der det er mulig, og benytte fornybare kilder.

Elektrifiseringen av samfunnet går fremover i stor hastighet. Heldigvis. Vi reduserer bruken av fossil energi, og innovasjonsfaktoren på fornybar energi er høy. Strøm har vært ekstremt viktig de siste par århundrene, og blir enda viktigere i fremtiden. Derfor må vi ikke stoppe utviklingen, men alle må bidra der de kan. Det betyr å ha et bevisst forhold til strømbruk, strømproduksjon og merking. Vis ditt engasjement gjennom ditt valg av strømleverandør.

Group 4333
Group 4332
compliant

Strengere vilkår

Group 4332

I en bransje gjennomsyret av dårlig kundebehandling, hvor det å lure og forlede kunder har blitt standard, er det på tide at noen sier ifra. I Klarkraft snakker vi tydelig og høylydt mot denne ukulturen. Det er på tide at noen bruker Klar tale for å si at nok er nok, og noe må endres. Vi gjør ikke dette bare gjennom ord, men følger opp med handling. Vi har derfor pålagt oss selv strengere vilkår enn det som kreves i bransjen. Rett og slett fordi vi mener standardvilkår, definert av standard kraftleveringsavtale og benyttet av alle strømselskaper, ikke på langt nær er god nok. Derfor pålegger vi oss selv å varsle alle kunder direkte (med SMS og/eller epost) ved alle endringer som er til ugunst for kundene, med minimum 30 dagers varsel. Dette er for oss en selvfølge, men dessverre ikke noe bransjen overholder. Vi publiserer alle kostpriser hver måned, slik at du, om du vil, kan se oss i kortene ift hva vi sier og hva vi gjør. Vi spesifiserer også hva som er spot og hva som er påslag på fakturaen, slik at du enkelt kan sammenlikne oss mot våre konkurrenter. I tillegg binder vi oss til de prisvilkårene vi gir deg når du blir kunde i minimum 2 år, uten at du binder deg. Både påslag og månedsavgift. Slik sikrer du deg mot å kjøpe en strømatale som ser bra ut, men plutselig i løpet av kort tid, og uten at du har fått det med deg, har blitt en svært dyr avtale.