Kors på halsen.
Ti kniver i hjertet.
Ærlighet varer lengst.
Det du ser, er det du får.
Klar tale.
Siden tidenes morgen har enkle og folkelige verdier som dette definert gode og sunne forhold mellom selger og kjøper. For like lenge som vi mennesker har eksistert, har vi også handlet med hverandre. Det å kunne stole på hverandre, at du får det dere er enige om, at du får det du betaler for og ikke noe mer, er noe som burde være en selvfølge.
Men - dessverre - like lenge som vi har handlet med hverandre, har også noen allltid forsøkt å lure andre, for å sitte igjen med mer selv. Parallelt med at vi utviklet et skriftspråk, kom også den berømte lille skriften. Finurlige hemmeligheter og vilkår som du kanskje ikke engang oppdager selv. Nettopp fordi det er naturlig for oss å stole på at andre ikke lurer deg trill rundt.
Noen som virkelig har perfeksjonert dette, er strømbransjen. 5 av 10 kunder føler seg lurt. Senest i oktober går Forbrukerrådet ut offentlig og tar over 20 strømselskaper i regelrett juks. Dette er selvsagt bare toppen av isfjellet. Det er jo ikke greit. Men de fortsetter bare, utnytter at du ikke bryr deg om din egen strømavtale. Og det er jo ikke så rart. Vi bor i Norge, strøm er en selvfølge. Det er lavinteresse. Masse kompliserte tall og søyler og spotpris (på baksiden av en strømregning du ikke engang leser) og øre per kw/h og klimaopprinnelsesgarantier og andre begreper det er vanskelig å vite hva egentlig er. De færreste setter seg inn i hva de egentlig har sagt ja til - og blir lurt for det som i sum blir masse penger.
Da vi satte oss ordentlig inn i dette, leste strømregningen vår nøye, ble vi rett og slett forbanna.
Som folk flest betalte vi strøm uten å tenke så mye over om det vi faktisk betalte var riktig, eller om det var for mye. Vi hadde spot avtaler, og tenkte at da får vi kostprisen for strømmen + noe påslag som går til strømselskapet. Vi hadde inngått avtaler som vi trodde var ålreite, og så tenkte vi ikke noe mer på saken. Det var først når vi bestemte oss for å gå strømregningene nærmere etter i sømmene, at vi innså at vi hadde blitt lurt. Alle sammen. Over lang tid. Det var en veldig ubehagelig følelse. Etter å ha tatt ut sinnet vårt på strømselskapet fikk vi en bedre avtale, og da trodde vi det var ok. Til vår forundring så vi at prisen plutselig ble dyrere igjen etter en stund, uten noen form for varsling. Etter flere konfrontasjoner og samme opplevelse av å bli flyttet på dyrere og dyrere produkter fikk vi nok.
Vi fikk nok. Og startet vårt eget strømselskap - Klarkraft.
Det enkle strømselskapet du garantert kan stole på. Uten liten skrift og hemmelige påslag. En motreaksjon på alt snusk og fanteri som finnes i strømbransjen. Kundenes venn i en bransje som står til stryk i kundebehandling. En irriterende vaktbikkje som skal bite de store aktørene i leggen, og sørge for at tilsynsmyndigheter og andre gjør jobben sin for å beskytte og hjelpe kundene - også i strømbransjen.
Og hvordan skal vi så gjøre dette?
Jo, på den eneste måten vi vet å drive forretninger på, være dønn ærlige og enkle å ha med å gjøre.
Vi skal som første og eneste strømseskap vise alle kostpriser, hver eneste måned. Publisere alle priser for elsertefikater, opprinnelsegarantier, handelskostnader og spotpriser. Sånn at du kan følge med, hvis du vil og gidder. Vi vet at dette både ser og høres kjedelig ut, men det at vi gjør dette på våre egne hjemmesider, legger også et press på andre aktører sånn at ikke de kan gjemme seg bak falske kostnader og hemmelige påslag.
Vi - ja, vi - skal binde oss i 2 år til de prisvilkår vi gir deg når du kjøper, uten at du binder deg til oss. Vi kaller det omvendt binding. Det er dessverre vanlig praksis i bransjen å endre priser og vilkår for kundene uten å gi tydelig beskjed om dette. Det betyr at kundene plutselig får en langt dyrere avtale, uten å merke noe. Det er også vanlig praksis å binde kundene opp på dårlige avtaler som er dyre å komme seg ut av. Aldri hos Klarkraft.
Og det eneste lokketilbudet vi har, er at vi aldri skal ha lokketilbud.
Lokketilbud er konstruert for å lure kundene inn for så å flå dem. Det blir ofte umulig å følge med på hva som skjer, og veldig mange kunder blir lurt.
Derfor fokuserer vi i Klarkraft og fokuserer kun på faste lave priser, hvor prisvilkår ikke endrer seg bare fordi vi ønsker å tjene mer penger.
Og vi selger kun ett produkt, som er det beste for kundene som er vår kostpris på strømmen og 39,- i måneden.
Det skal være enkelt, og det skal være billig. Det skal være slik at du kan lese nøye gjennom strømregningene våre, og ikke bli forbanna. Vi skal være på ditt lag. Hele veien.
Kors på halsen.
Ti kniver i hjertet.
Ærlighet varer lengst.
Det du ser, er det du får.
Klarkraft. Klar tale.
Strøm er strøm. Hele bransjen må slutte å komplisere strøm for å få kundene til å betale mer. Det kundene trenger er forenkling og billig strøm, ikke tullete strømavtaler.
Vi mener det offentlige burde stå for å gjøre de såkalte smarte strømmålerne smarte, og gi dette til alle husholdninger uten noen kostnad. Det er samfunnsøkonomisk smart!
En rekorddyr sommer gjør det enda viktigere å passe på hva selskapene tar for å levere strøm til deg. Har du sjekket påslaget i din strømavtale?
Fra og med september 2022 øker strømstøtten fra 80 % til 90 % av forbruk over 87,5 øre/kWh (70 øre/kWh eks mva), opptil 5000kWh. Kun for private husholdninger.
Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.
En hilsen fra sjefen. Vi snakker ny nettleiemodell 1. juli, regulering av strømmarkedet og sommertid.
Spre det glade budskap om Klarkraft til venner og kjente og få 250,- i reduksjon på din strømfaktura, for hver venn som blir kunde hos oss.
Nyhet! Fordel for Klarkraft kunder. Kjøp mobil abonnement fra Pluss Mobil i dag, og få 20GB ekstra data på kjøpet. Sjekk ut tilbudet her.
Klarkraft i Media: Kjøp spotpris avtale eller fastpris avtale, og aldri noe annet!
Klarkraft i media: Slakter Forbrukerrådets strømportal. Mener «juksemakerne» blir prisvinnere.
- Våre kostnader har gått litt ned, og derfor senker vi som lovet påslaget til alle kunder. Det er kanskje ikke så mye, men alle monner drar.
De ekstreme strømprisene blir møtt med en kompensasjonsordning fra staten som trer i kraft fom. desember. Denne vil administreres av nettselskapene.
Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser, slik at du kan sjekke dine gamle fakturaer mot spotprisen for de spesifikke månedene.
Les mer om hva strømprisen består av, og hva som ligger bak prisen som står på din strømfaktura. Vi beskriver elementene for deg i klartekst.
Strømprisen i september var den dyreste noensinne. Med høst og vinter i sikte: Har du sjekket om påslaget i strømavtalen din er altfor stort?
Med høye strømpriser er det lurt å tilpasse strømforbruket sitt der man kan. Ved å bruke strøm på timer med lavere pris vil du spare strømkostnader. Vi ønsker at din strømregning skal være så lav som mulig.
Markedsrapporten for strømmarkedet høsten 2021 er klar. Av Thema & Itera. I denne rapporten er det gjort en objektiv prissammenlikning av spotavtaler, hvor Klarkraft kommer best ut.
– Det er ikke dette som vil rydde opp i bransjen, skriver Haakon Dyrnes i Klarkraft om den nye sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.
Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens metoder for å lokke inn og lure kunder.
- De aller fleste kjenner ikke betingelsene på strømavtalen sin, og tror avtalen er god. Og det er akkurat slik strømleverandørene vil ha det, sier Haakon Dyrnes i Klarkraft.
Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens triks for å ta seg ekstra betalt
Januarregningen er på vei, og strømprisene har skutt i været. Er du klar over hvilke betingelser du har på strømavtalen din? Hvis ikke burde du sjekke det i dag.
- En bransje helt ute av balanse. NVE og Forbrukertilsynet må stramme kraftig opp.
Strømaktør om prisjuksbeskyldninger: – Spekulerer i at strømkunder ikke forstår markedet
Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.