Kjære kunde,
1. oktober gjør vi justeringer i våre priser for eksisterende kunder, og øker påslaget med 1 øre/kWh, til 2,9 øre/kWh for privatkunder og 3,4 øre/kWh eks. mva. for bedriftskunder, som utgjør en økning på ca. 11,- per måned for en gjennomsnittskunde (13.700 kWh/år).
De siste tre årene har vært utfordrende for oss alle med tanke på utviklingen i strømprisene, økt inflasjon og i senere tid, en betydelig vedvarende høy rente. Det legger press på privatøkonomien og alle kostnader øker både for deg som kunde og oss som leverandør.
Så hvorfor øker våre kostnader på handel og leveranse av strøm?
Våre leverandører har press på sine kostnader, og øker derfor prisene til oss som kunde. Vi har fortsatt gode betingelser, men enkelte poster har økt betydelig og går direkte på strømhandelen. Dette er bl.a. den høye og mer volatile strømprisen, og den vedvarende høye renta. Det henger sammen slik:
- Når du som kunde bruker strøm, f.eks. den 1. september, må vi kjøpe den strømmen og legge ut for deg helt frem til du betaler din faktura i slutten av oktober. Med en høy strømpris når forbruket er høyt, spesielt om høsten og vinteren, blir beløpet vi må legge ut veldig høyt, og kreditten vi betaler for stiger og blir kostbar.
- Når renta i tillegg er høy, øker også prisen vi må betale for kreditten frem til vi mottar betaling fra våre kunder, og det blir en dobbel negativ på våre kostnader som er direkte knyttet til ditt strømforbruk.
Vi beklager at vi må gjøre denne endringen da vi ønsker å være en prispresser i strømmarkedet, men som veldig mange av våre konkurrenter ser vi oss dessverre nødt til å øke påslaget nå. Vi har som kjent ingen bindingstid, så du kan selvfølgelig når som helst velge en ny leverandør, selv om vi virkelig ikke håper på det.
Vi mener fortsatt vi har en av de aller billigste og tryggeste avtalene i markedet, og vil jobbe hardt for å få redusert våre kostnader igjen, slik at prisen kan bli enda bedre over tid. Frem til da er vi nødt til å dekke våre kostnader med strømhandelen for å kunne kjempe på videre og utfordre strømmarkedet, og vi håper du fortsatt vil være med oss på reisen videre.
Har du spørsmål, er det bare å ta direkte kontakt med kundeservice.
Takk for at du er Klarkraft kunde.
Vennlig hilsen
Haakon Dyrnes
Daglig leder Klarkraft
Vi vil bare ønske alle våre kunder en riktig god 17.mai 🥳 Ha en fantastisk feiring, i forhåpentligvis godt vær 🙏
Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser. Viser historikk tilbake til januar 2020 per område.
Mange nordmenn har aldri byttet strømavtale. Noen få tastetrykk kan spare deg for flere tusenlapper per år. En gjennomsnittsfamilie risikerer å betale nesten 4000 kroner ekstra per år med feil spotprisavtale.
Gradestokken faller, mens strømprisene holder seg lave. En liten hilsen fra oss, med et tilbud på Solceller fra Otovo.
Vi mener det offentlige burde stå for å gjøre de såkalte smarte strømmålerne smarte, og gi dette til alle husholdninger uten noen kostnad. Det er samfunnsøkonomisk smart!
Om statsråder, bransjeorganisasjoner og media er forvirret, hvordan er det da for kundene? Bransjen preges av at det ropes høyt, men handles lite. Nå er det på tide å handle, sier Haakon Dyrnes i en kommentar
Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.
Fra og med september 2022 øker strømstøtten fra 80 % til 90 % av forbruk over 87,5 øre/kWh (70 øre/kWh eks mva), opptil 5000kWh. Kun for private husholdninger.
En hilsen fra sjefen. Vi snakker ny nettleiemodell 1. juli, regulering av strømmarkedet og sommertid.
Klarkraft i media: Slakter Forbrukerrådets strømportal. Mener «juksemakerne» blir prisvinnere.
- Våre kostnader har gått litt ned, og derfor senker vi som lovet påslaget til alle kunder. Det er kanskje ikke så mye, men alle monner drar.
De ekstreme strømprisene blir møtt med en kompensasjonsordning fra staten som trer i kraft fom. desember. Denne vil administreres av nettselskapene.
Med høye strømpriser er det lurt å tilpasse strømforbruket sitt der man kan. Ved å bruke strøm på timer med lavere pris vil du spare strømkostnader. Vi ønsker at din strømregning skal være så lav som mulig.
Markedsrapporten for strømmarkedet høsten 2021 er klar. Av Thema & Itera. I denne rapporten er det gjort en objektiv prissammenlikning av spotavtaler, hvor Klarkraft kommer best ut.
– Det er ikke dette som vil rydde opp i bransjen, skriver Haakon Dyrnes i Klarkraft om den nye sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.
- En bransje helt ute av balanse. NVE og Forbrukertilsynet må stramme kraftig opp.
Alle strømavtaler
Klarkraft har inngått avtale med YS om tilbud på strømavtale. Alle YS medlemmer kan lese mer om samarbeidet her.
Åpenhetsloven - redegjørelse 2024
Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser. Viser historikk tilbake til januar 2020 per område.