• Dec 15, 2021
Haakon Dyrnes

Kjære kunde,

Vi forstår at denne strømhøsten har vært utfordrende. Vi er tross alt strømkunder selv og har merket de ekstreme strømprisene på kroppen. Temaet har vært oppe i mange politiske debatter, og nå har endelig stortinget vedtatt en ordning for strømstøtte som ikke bare baserer seg på bostøtte og noen små avgiftskutt. Denne vil gjelde fra og med desember, men vil først trekkes fra på nettleien i januar. For det er nettselskapene som administrerer ordningen, og beløpet trekkes fra på fakturaen fra netteier, ikke Klarkraft.

Nå er fakturaen for november sendt ut, og den har vært høy for mange. De av dere som har behov for det kan kontakte kundeservice hos oss og be om en utsettelse. Da vil vi utsette forfall med 14 dager slik at dere i hvert fall får første del av kompensasjonsordningen før forfallet. Men husk at strømprisen i desember også er høy, så det er lurt å planlegge dette godt.

Ekspertene mener at strømprisen skal ned fremover, og det tror vi også, men prisene kommer fortsatt til å være høye i vinter. Men forhåpentligvis ikke på de ekstreme nivåene vi har sett nå. Vi anbefaler uansett å forsøke å planlegge strømforbruket der det går, og sjekke prisen time for time på Min side for å unngå de høyeste strømpristoppene. Det er oppvarming som står for den klart største delen av strømregningen, så skru ned varme i rom du ikke bruker, kos dere med stearinlys og ikke stå for lenge i dusjen. Når prisene er så høye som nå, så hjelper alle tiltak. På vår Min side kan dere se forbruk i kWh per dag. Gjør gjerne noen små justeringer og sjekk hvilken effekt det har.

Dette er statens kompensasjonsordning for strøm:

- Ordningen gjelder fra og med desember 2021 til og med mars 2022

- Private husholdninger får dekket 55 % av strømforbruket som overstiger en pris på 87,5 øre per kWh (70 øre eks. mva.)

- Prisen som benyttes er gjennomsnittlig månedspris fra Nord Pool, så pristopper som gjelder enkelttimer i løpet av et døgn vil ikke dekkes inn i sin helhet. Det gjelder fortsatt å planlegge sitt strømforbruk der man kan

- Ordningen gjelder på et forbruk opp til 5000 kWh per måned

- Ordningen administreres av nettselskapene og vil utbetales på nettleien du mottar direkte fra netteier, ikke Klarkraft

- Overstiger kompensasjonen beløpet på nettleien, vil overskytende utbetales til kundens bankkonto

Ny nettleiemodell

Vi kan også nevne at den nye nettleiemodellen som skulle vært innført 1.1.2021 blir utsatt på ubestemt tid. De største nettselskapene har varslet at de rekker å rulle tilbake, og dermed ikke endrer til ny nettleiemodell, men det er fortsatt usikkert om alle nettselskapene kommer i mål med dette. Vi anbefaler deg å kontakte ditt lokale nettselskap for nærmere informasjon om dette.

Så vil vi til slutt takke for at du er kunde hos Klarkraft, og ønsker deg og dine en fredfull julefeiring.

---

Vennlig hilsen

Haakon Dyrnes

Daglig leder Klarkraft

---

Dere kan lese regjeringen sine meldinger om kompensasjonsordningen ved å følge lenkene under.

Linker

Link copied!

Siste nytt

  • Nov 22, 2022

Slutt å komplisere strøm

av Klarkraft

Strøm er strøm. Hele bransjen må slutte å komplisere strøm for å få kundene til å betale mer. Det kundene trenger er forenkling, billig strøm og verdiøkende tjenester, ikke tullete prisplaner.

  • Sep 23, 2022

Gjør smartmåleren smart

av Haakon Dyrnes

Vi mener det offentlige burde stå for å gjøre de såkalte smarte strømmålerne smarte, og gi dette til alle husholdninger uten noen kostnad. Det er samfunnsøkonomisk smart!

  • May 24, 2022

Ut mot lureri i strømbransjen

av Klarkraft

En rekorddyr sommer gjør det enda viktigere å passe på hva selskapene tar for å levere strøm til deg. Har du sjekket påslaget i din strømavtale?

  • May 02, 2022

Prisreduksjon mai

av Haakon Dyrnes

Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.

  • May 02, 2022

Oppdatert kompensasjonsordning

av Klarkraft

Fra og med september 2022 øker strømstøtten fra 80 % til 90 % av forbruk over 87,5 øre/kWh (70 øre/kWh eks mva), opptil 5000kWh. Kun for private husholdninger.

  • May 01, 2022

Redesign og ny nettbutikk

av Klarkraft

Redesign (22.08.2022) og ny nettbutikk

  • May 01, 2022

Sommerhilsen

av Haakon Dyrnes

En hilsen fra sjefen. Vi snakker ny nettleiemodell 1. juli, regulering av strømmarkedet og sommertid.

  • Apr 26, 2022

Verveprogram

av Klarkraft

Spre det glade budskap om Klarkraft til venner og kjente og få 250,- i reduksjon på din strømfaktura, for hver venn som blir kunde hos oss.

  • Apr 25, 2022

Fordel: Pluss Mobil

av Klarkraft

Nyhet! Fordel for Klarkraft kunder. Kjøp mobil abonnement fra Pluss Mobil i dag, og få 20GB ekstra data på kjøpet. Sjekk ut tilbudet her.

  • Mar 01, 2022

Ikke la deg lure

av Klarkraft

Klarkraft i Media: Kjøp spotpris avtale eller fastpris avtale, og aldri noe annet!

  • Feb 15, 2022

Slakter Forbrukerrådets strømportal

av Klarkraft

Klarkraft i media: Slakter Forbrukerrådets strømportal. Mener «juksemakerne» blir prisvinnere.

  • Jan 15, 2022

Vi reduserer påslaget

av Haakon Dyrnes

- Våre kostnader har gått litt ned, og derfor senker vi som lovet påslaget til alle kunder. Det er kanskje ikke så mye, men alle monner drar.

  • Dec 01, 2021

Historiske spotpriser

av Klarkraft

Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser, slik at du kan sjekke dine gamle fakturaer mot spotprisen for de spesifikke månedene.

  • Nov 15, 2021

Strømprisberegning

av Klarkraft

Les mer om hva strømprisen består av, og hva som ligger bak prisen som står på din strømfaktura. Vi beskriver elementene for deg i klartekst.

  • Oct 04, 2021

Vet du hva du betaler?

av Klarkraft

Strømprisen i september var den dyreste noensinne. Med høst og vinter i sikte: Har du sjekket om påslaget i strømavtalen din er altfor stort?

  • Sep 17, 2021

Kjære kunde

av Haakon Dyrnes

Med høye strømpriser er det lurt å tilpasse strømforbruket sitt der man kan. Ved å bruke strøm på timer med lavere pris vil du spare strømkostnader. Vi ønsker at din strømregning skal være så lav som mulig.

  • Sep 13, 2021

Best i test

av Klarkraft

Markedsrapporten for strømmarkedet høsten 2021 er klar. Av Thema & Itera. I denne rapporten er det gjort en objektiv prissammenlikning av spotavtaler, hvor Klarkraft kommer best ut.

  • Sep 01, 2021

– Trygg strømhandel på langt nær god nok

av Haakon Dyrnes

– Det er ikke dette som vil rydde opp i bransjen, skriver Haakon Dyrnes i Klarkraft om den nye sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.

  • Apr 09, 2021

Strømkunder betaler for å bli lurt

av Haakon Dyrnes

Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens metoder for å lokke inn og lure kunder.

  • Mar 15, 2021

Hva er riktig pris for strømmen din?

av Klarkraft

- De aller fleste kjenner ikke betingelsene på strømavtalen sin, og tror avtalen er god. Og det er akkurat slik strømleverandørene vil ha det, sier Haakon Dyrnes i Klarkraft.

  • Feb 28, 2021

Hudfletter strømleverandørene: – Differansen putter de i egen lomme

av Klarkraft

Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens triks for å ta seg ekstra betalt

  • Feb 15, 2021

Vet du hva du burde betale for strømmen din?

av Klarkraft

Januarregningen er på vei, og strømprisene har skutt i været. Er du klar over hvilke betingelser du har på strømavtalen din? Hvis ikke burde du sjekke det i dag.

  • Feb 04, 2021

– Tøffere regulering av strømbransjen må til

av Haakon Dyrnes

- En bransje helt ute av balanse. NVE og Forbrukertilsynet må stramme kraftig opp.

  • Feb 03, 2021

Nyhet! Et strømselskap som ikke juger

av Klarkraft

Vi leste nøye gjennom strømregningen. Og ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap.

  • Feb 03, 2021

- Hvem skal beskytte kundene?

av Klarkraft

Strømaktør om prisjuksbeskyldninger: – Spekulerer i at strømkunder ikke forstår markedet

Uthevet innlegg

  • May 02, 2022

Prisreduksjon mai

Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.