Kjære kunde,
Endelig banker sommeren på døra, og det er klart for ferietid. Samtidig som vi går inn i feriemodus gjøres det noen endringer på nettleien. Denne endringen fikk mye oppmerksomhet i vinter, og ble da utsatt. Men 1. juli trådte ny modell i kraft, hvor man bruker effekt (totalt forbruk på samme tid) for å beregne fastleddet, altså det faste månedsbeløpet i nettleien. Du skal ha mottatt utfyllende informasjon om dette direkte fra din netteier, men vi legger til noen ord om endringen her også. Den delen av nettleien som er basert på forbruk (kWh) i løpet av måneden beregnes på samme måte som før, men det innføres differensiering på fastleddet. Så hvordan påvirker det deg som kunde? Kort fortalt innebærer dette at fastleddet i nettleien som du får på egen faktura fra din netteier, fra nå av blir bestemt av de tre timene med høyest forbruk hver måned. Det betyr at gjennomsnittet av disse 3 timene avgjør hvor mye du må betale. Det kan derfor være fornuftig å være oppmerksom på at du ikke bruker for mye strøm samtidig, f.eks. at du ikke kjører vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig som du bruker komfyren. Sjekk gjerne med din netteier hvor grensene går og hva de forskjellige nivåene innebærer av pris. Da dette varierer mellom aktørene. Vit at fakturaen og prisene fra Klarkraft ikke endres, og er like gode som de har vært.
Strømprisen er dessverre fortsatt høy for alle sør for Trøndelag, men heldigvis er vi inne i en årstid som krever lite oppvarming, noe som skal bety lavere strømutgifter fremover for deg som kunde. Som du vet tjener vi ikke noe på ditt strømforbruk, kun det faste månedsbeløpet, og det er derfor også i vår interesse at du bruker minst mulig strøm og får lavest mulig strømregning.
Det har også skjedd noe annet viktig i strømmarkedet siden forrige brev. Reguleringsmyndighetene for energi (RME) har lagt frem et forslag til ny regulering av strømmarkedet fra høsten av, som skal beskytte strømkundene mot alt jukset og lureriet som har herjet bransjen. Dette er vi naturligvis veldig fornøyd med. Klarkraft ble startet for å gjøre noe med disse åpenbare problemene, og vi har arbeidet hardt for å få på plass en slik regulering, som skal gi kundene bedre beskyttelse. Så det er en fin sak å ha med seg inn i sommeren, men mer om dette på andre siden av ferien.
Vi håper du er fornøyd som kunde hos Klarkraft, og vi setter stor pris på at du har valgt oss som din strømleverandør. Om det er noe du lurer på, håper vi at du tar kontakt med oss, enten på telefon 21 60 93 00, eller sender oss en epost til kundeservice@klarkraft.no. Gi oss gjerne tilbakemelding på hvordan du synes vi klarer oss. Om du ønsker, setter vi også pris på omtaler på bytt.no
Takk for at du er kunde hos Klarkraft, og riktig god sommer :)
Vennlig hilsen
Haakon Dyrnes
Daglig leder Klarkraft
Strøm er strøm. Hele bransjen må slutte å komplisere strøm for å få kundene til å betale mer. Det kundene trenger er forenkling og billig strøm, ikke tullete strømavtaler.
Vi mener det offentlige burde stå for å gjøre de såkalte smarte strømmålerne smarte, og gi dette til alle husholdninger uten noen kostnad. Det er samfunnsøkonomisk smart!
En rekorddyr sommer gjør det enda viktigere å passe på hva selskapene tar for å levere strøm til deg. Har du sjekket påslaget i din strømavtale?
Fra og med september 2022 øker strømstøtten fra 80 % til 90 % av forbruk over 87,5 øre/kWh (70 øre/kWh eks mva), opptil 5000kWh. Kun for private husholdninger.
Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.
Spre det glade budskap om Klarkraft til venner og kjente og få 250,- i reduksjon på din strømfaktura, for hver venn som blir kunde hos oss.
Nyhet! Fordel for Klarkraft kunder. Kjøp mobil abonnement fra Pluss Mobil i dag, og få 20GB ekstra data på kjøpet. Sjekk ut tilbudet her.
Klarkraft i Media: Kjøp spotpris avtale eller fastpris avtale, og aldri noe annet!
Klarkraft i media: Slakter Forbrukerrådets strømportal. Mener «juksemakerne» blir prisvinnere.
- Våre kostnader har gått litt ned, og derfor senker vi som lovet påslaget til alle kunder. Det er kanskje ikke så mye, men alle monner drar.
De ekstreme strømprisene blir møtt med en kompensasjonsordning fra staten som trer i kraft fom. desember. Denne vil administreres av nettselskapene.
Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser, slik at du kan sjekke dine gamle fakturaer mot spotprisen for de spesifikke månedene.
Les mer om hva strømprisen består av, og hva som ligger bak prisen som står på din strømfaktura. Vi beskriver elementene for deg i klartekst.
Strømprisen i september var den dyreste noensinne. Med høst og vinter i sikte: Har du sjekket om påslaget i strømavtalen din er altfor stort?
Med høye strømpriser er det lurt å tilpasse strømforbruket sitt der man kan. Ved å bruke strøm på timer med lavere pris vil du spare strømkostnader. Vi ønsker at din strømregning skal være så lav som mulig.
Markedsrapporten for strømmarkedet høsten 2021 er klar. Av Thema & Itera. I denne rapporten er det gjort en objektiv prissammenlikning av spotavtaler, hvor Klarkraft kommer best ut.
– Det er ikke dette som vil rydde opp i bransjen, skriver Haakon Dyrnes i Klarkraft om den nye sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.
Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens metoder for å lokke inn og lure kunder.
- De aller fleste kjenner ikke betingelsene på strømavtalen sin, og tror avtalen er god. Og det er akkurat slik strømleverandørene vil ha det, sier Haakon Dyrnes i Klarkraft.
Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens triks for å ta seg ekstra betalt
Januarregningen er på vei, og strømprisene har skutt i været. Er du klar over hvilke betingelser du har på strømavtalen din? Hvis ikke burde du sjekke det i dag.
- En bransje helt ute av balanse. NVE og Forbrukertilsynet må stramme kraftig opp.
Strømaktør om prisjuksbeskyldninger: – Spekulerer i at strømkunder ikke forstår markedet
Vi leste nøye gjennom strømregningen. Og ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap.
Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.