Kjære kunde,
Endelig banker sommeren på døra, og det er klart for ferietid. Samtidig som vi går inn i feriemodus gjøres det noen endringer på nettleien. Denne endringen fikk mye oppmerksomhet i vinter, og ble da utsatt. Men 1. juli trådte ny modell i kraft, hvor man bruker effekt (totalt forbruk på samme tid) for å beregne fastleddet, altså det faste månedsbeløpet i nettleien. Du skal ha mottatt utfyllende informasjon om dette direkte fra din netteier, men vi legger til noen ord om endringen her også. Den delen av nettleien som er basert på forbruk (kWh) i løpet av måneden beregnes på samme måte som før, men det innføres differensiering på fastleddet. Så hvordan påvirker det deg som kunde? Kort fortalt innebærer dette at fastleddet i nettleien som du får på egen faktura fra din netteier, fra nå av blir bestemt av de tre timene med høyest forbruk hver måned. Det betyr at gjennomsnittet av disse 3 timene avgjør hvor mye du må betale. Det kan derfor være fornuftig å være oppmerksom på at du ikke bruker for mye strøm samtidig, f.eks. at du ikke kjører vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig som du bruker komfyren. Sjekk gjerne med din netteier hvor grensene går og hva de forskjellige nivåene innebærer av pris. Da dette varierer mellom aktørene. Vit at fakturaen og prisene fra Klarkraft ikke endres, og er like gode som de har vært.
Strømprisen er dessverre fortsatt høy for alle sør for Trøndelag, men heldigvis er vi inne i en årstid som krever lite oppvarming, noe som skal bety lavere strømutgifter fremover for deg som kunde. Som du vet tjener vi ikke noe på ditt strømforbruk, kun det faste månedsbeløpet, og det er derfor også i vår interesse at du bruker minst mulig strøm og får lavest mulig strømregning.
Det har også skjedd noe annet viktig i strømmarkedet siden forrige brev. Reguleringsmyndighetene for energi (RME) har lagt frem et forslag til ny regulering av strømmarkedet fra høsten av, som skal beskytte strømkundene mot alt jukset og lureriet som har herjet bransjen. Dette er vi naturligvis veldig fornøyd med. Klarkraft ble startet for å gjøre noe med disse åpenbare problemene, og vi har arbeidet hardt for å få på plass en slik regulering, som skal gi kundene bedre beskyttelse. Så det er en fin sak å ha med seg inn i sommeren, men mer om dette på andre siden av ferien.
Vi håper du er fornøyd som kunde hos Klarkraft, og vi setter stor pris på at du har valgt oss som din strømleverandør. Om det er noe du lurer på, håper vi at du tar kontakt med oss, enten på telefon 21 60 93 00, eller sender oss en epost til kundeservice@klarkraft.no. Gi oss gjerne tilbakemelding på hvordan du synes vi klarer oss. Om du ønsker, setter vi også pris på omtaler på bytt.no
Takk for at du er kunde hos Klarkraft, og riktig god sommer :)
Vennlig hilsen
Haakon Dyrnes
Daglig leder Klarkraft
Vi har også fått nytt telefonnummer til kundeservice, som er 33 33 59 00. Vi har også byttet en leverandør, og fått nytt kontonummer. I en kort periode vil ikke gamle fakturakopier vises i appen, men de er snart tilbake.
Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser. Viser historikk tilbake til januar 2020 per område.
Vi vil bare ønske alle våre kunder en riktig god 17.mai 🥳 Ha en fantastisk feiring, i forhåpentligvis godt vær 🙏
Mange nordmenn har aldri byttet strømavtale. Noen få tastetrykk kan spare deg for flere tusenlapper per år. En gjennomsnittsfamilie risikerer å betale nesten 4000 kroner ekstra per år med feil spotprisavtale.
Gradestokken faller, mens strømprisene holder seg lave. En liten hilsen fra oss, med et tilbud på Solceller fra Otovo.
Vi mener det offentlige burde stå for å gjøre de såkalte smarte strømmålerne smarte, og gi dette til alle husholdninger uten noen kostnad. Det er samfunnsøkonomisk smart!
Om statsråder, bransjeorganisasjoner og media er forvirret, hvordan er det da for kundene? Bransjen preges av at det ropes høyt, men handles lite. Nå er det på tide å handle, sier Haakon Dyrnes i en kommentar
Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.
Fra og med september 2022 øker strømstøtten fra 80 % til 90 % av forbruk over 87,5 øre/kWh (70 øre/kWh eks mva), opptil 5000kWh. Kun for private husholdninger.
Klarkraft i media: Slakter Forbrukerrådets strømportal. Mener «juksemakerne» blir prisvinnere.
- Våre kostnader har gått litt ned, og derfor senker vi som lovet påslaget til alle kunder. Det er kanskje ikke så mye, men alle monner drar.
De ekstreme strømprisene blir møtt med en kompensasjonsordning fra staten som trer i kraft fom. desember. Denne vil administreres av nettselskapene.
Med høye strømpriser er det lurt å tilpasse strømforbruket sitt der man kan. Ved å bruke strøm på timer med lavere pris vil du spare strømkostnader. Vi ønsker at din strømregning skal være så lav som mulig.
Markedsrapporten for strømmarkedet høsten 2021 er klar. Av Thema & Itera. I denne rapporten er det gjort en objektiv prissammenlikning av spotavtaler, hvor Klarkraft kommer best ut.
– Det er ikke dette som vil rydde opp i bransjen, skriver Haakon Dyrnes i Klarkraft om den nye sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.
- En bransje helt ute av balanse. NVE og Forbrukertilsynet må stramme kraftig opp.
Alle strømavtaler
Klarkraft har inngått avtale med YS om tilbud på strømavtale. Alle YS medlemmer kan lese mer om samarbeidet her.
Åpenhetsloven - redegjørelse 2024
Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser. Viser historikk tilbake til januar 2020 per område.