• May 01, 2022
Haakon Dyrnes

Kjære kunde,

Endelig banker sommeren på døra, og det er klart for ferietid. Samtidig som vi går inn i feriemodus gjøres det noen endringer på nettleien. Denne endringen fikk mye oppmerksomhet i vinter, og ble da utsatt. Men 1. juli trådte ny modell i kraft, hvor man bruker effekt (totalt forbruk på samme tid) for å beregne fastleddet, altså det faste månedsbeløpet i nettleien. Du skal ha mottatt utfyllende informasjon om dette direkte fra din netteier, men vi legger til noen ord om endringen her også. Den delen av nettleien som er basert på forbruk (kWh) i løpet av måneden beregnes på samme måte som før, men det innføres differensiering på fastleddet. Så hvordan påvirker det deg som kunde? Kort fortalt innebærer dette at fastleddet i nettleien som du får på egen faktura fra din netteier, fra nå av blir bestemt av de tre timene med høyest forbruk hver måned. Det betyr at gjennomsnittet av disse 3 timene avgjør hvor mye du må betale. Det kan derfor være fornuftig å være oppmerksom på at du ikke bruker for mye strøm samtidig, f.eks. at du ikke kjører vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig som du bruker komfyren. Sjekk gjerne med din netteier hvor grensene går og hva de forskjellige nivåene innebærer av pris. Da dette varierer mellom aktørene. Vit at fakturaen og prisene fra Klarkraft ikke endres, og er like gode som de har vært. 

Strømprisen er dessverre fortsatt høy for alle sør for Trøndelag, men heldigvis er vi inne i en årstid som krever lite oppvarming, noe som skal bety lavere strømutgifter fremover for deg som kunde. Som du vet tjener vi ikke noe på ditt strømforbruk, kun det faste månedsbeløpet, og det er derfor også i vår interesse at du bruker minst mulig strøm og får lavest mulig strømregning.  

Det har også skjedd noe annet viktig i strømmarkedet siden forrige brev. Reguleringsmyndighetene for energi (RME) har lagt frem et forslag til ny regulering av strømmarkedet fra høsten av, som skal beskytte strømkundene mot alt jukset og lureriet som har herjet bransjen. Dette er vi naturligvis veldig fornøyd med. Klarkraft ble startet for å gjøre noe med disse åpenbare problemene, og vi har arbeidet hardt for å få på plass en slik regulering, som skal gi kundene bedre beskyttelse. Så det er en fin sak å ha med seg inn i sommeren, men mer om dette på andre siden av ferien. 

Vi håper du er fornøyd som kunde hos Klarkraft, og vi setter stor pris på at du har valgt oss som din strømleverandør. Om det er noe du lurer på, håper vi at du tar kontakt med oss, enten på telefon 21 60 93 00, eller sender oss en epost til kundeservice@klarkraft.no. Gi oss gjerne tilbakemelding på hvordan du synes vi klarer oss. Om du ønsker, setter vi også pris på omtaler på bytt.no

Takk for at du er kunde hos Klarkraft, og riktig god sommer :)

Vennlig hilsen

Haakon Dyrnes

Daglig leder Klarkraft

Link copied!

Siste nytt

  • Nov 22, 2022

Slutt å komplisere strøm

av Klarkraft

Strøm er strøm. Hele bransjen må slutte å komplisere strøm for å få kundene til å betale mer. Det kundene trenger er forenkling, billig strøm og verdiøkende tjenester, ikke tullete prisplaner.

  • Sep 23, 2022

Gjør smartmåleren smart

av Haakon Dyrnes

Vi mener det offentlige burde stå for å gjøre de såkalte smarte strømmålerne smarte, og gi dette til alle husholdninger uten noen kostnad. Det er samfunnsøkonomisk smart!

  • May 24, 2022

Ut mot lureri i strømbransjen

av Klarkraft

En rekorddyr sommer gjør det enda viktigere å passe på hva selskapene tar for å levere strøm til deg. Har du sjekket påslaget i din strømavtale?

  • May 02, 2022

Prisreduksjon mai

av Haakon Dyrnes

Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.

  • May 02, 2022

Oppdatert kompensasjonsordning

av Klarkraft

Fra og med september 2022 øker strømstøtten fra 80 % til 90 % av forbruk over 87,5 øre/kWh (70 øre/kWh eks mva), opptil 5000kWh. Kun for private husholdninger.

  • May 01, 2022

Redesign og ny nettbutikk

av Klarkraft

Redesign (22.08.2022) og ny nettbutikk

  • Apr 26, 2022

Verveprogram

av Klarkraft

Spre det glade budskap om Klarkraft til venner og kjente og få 250,- i reduksjon på din strømfaktura, for hver venn som blir kunde hos oss.

  • Apr 25, 2022

Fordel: Pluss Mobil

av Klarkraft

Nyhet! Fordel for Klarkraft kunder. Kjøp mobil abonnement fra Pluss Mobil i dag, og få 20GB ekstra data på kjøpet. Sjekk ut tilbudet her.

  • Mar 01, 2022

Ikke la deg lure

av Klarkraft

Klarkraft i Media: Kjøp spotpris avtale eller fastpris avtale, og aldri noe annet!

  • Feb 15, 2022

Slakter Forbrukerrådets strømportal

av Klarkraft

Klarkraft i media: Slakter Forbrukerrådets strømportal. Mener «juksemakerne» blir prisvinnere.

  • Jan 15, 2022

Vi reduserer påslaget

av Haakon Dyrnes

- Våre kostnader har gått litt ned, og derfor senker vi som lovet påslaget til alle kunder. Det er kanskje ikke så mye, men alle monner drar.

  • Dec 15, 2021

Kompensasjonsordningen

av Haakon Dyrnes

De ekstreme strømprisene blir møtt med en kompensasjonsordning fra staten som trer i kraft fom. desember. Denne vil administreres av nettselskapene.

  • Dec 01, 2021

Historiske spotpriser

av Klarkraft

Her lister vi opp historiske månedlige gjennomsnittlige spotpriser, slik at du kan sjekke dine gamle fakturaer mot spotprisen for de spesifikke månedene.

  • Nov 15, 2021

Strømprisberegning

av Klarkraft

Les mer om hva strømprisen består av, og hva som ligger bak prisen som står på din strømfaktura. Vi beskriver elementene for deg i klartekst.

  • Oct 04, 2021

Vet du hva du betaler?

av Klarkraft

Strømprisen i september var den dyreste noensinne. Med høst og vinter i sikte: Har du sjekket om påslaget i strømavtalen din er altfor stort?

  • Sep 17, 2021

Kjære kunde

av Haakon Dyrnes

Med høye strømpriser er det lurt å tilpasse strømforbruket sitt der man kan. Ved å bruke strøm på timer med lavere pris vil du spare strømkostnader. Vi ønsker at din strømregning skal være så lav som mulig.

  • Sep 13, 2021

Best i test

av Klarkraft

Markedsrapporten for strømmarkedet høsten 2021 er klar. Av Thema & Itera. I denne rapporten er det gjort en objektiv prissammenlikning av spotavtaler, hvor Klarkraft kommer best ut.

  • Sep 01, 2021

– Trygg strømhandel på langt nær god nok

av Haakon Dyrnes

– Det er ikke dette som vil rydde opp i bransjen, skriver Haakon Dyrnes i Klarkraft om den nye sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.

  • Apr 09, 2021

Strømkunder betaler for å bli lurt

av Haakon Dyrnes

Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens metoder for å lokke inn og lure kunder.

  • Mar 15, 2021

Hva er riktig pris for strømmen din?

av Klarkraft

- De aller fleste kjenner ikke betingelsene på strømavtalen sin, og tror avtalen er god. Og det er akkurat slik strømleverandørene vil ha det, sier Haakon Dyrnes i Klarkraft.

  • Feb 28, 2021

Hudfletter strømleverandørene: – Differansen putter de i egen lomme

av Klarkraft

Haakon Dyrnes fra Klarkraft kommenterer bransjens triks for å ta seg ekstra betalt

  • Feb 15, 2021

Vet du hva du burde betale for strømmen din?

av Klarkraft

Januarregningen er på vei, og strømprisene har skutt i været. Er du klar over hvilke betingelser du har på strømavtalen din? Hvis ikke burde du sjekke det i dag.

  • Feb 04, 2021

– Tøffere regulering av strømbransjen må til

av Haakon Dyrnes

- En bransje helt ute av balanse. NVE og Forbrukertilsynet må stramme kraftig opp.

  • Feb 03, 2021

Nyhet! Et strømselskap som ikke juger

av Klarkraft

Vi leste nøye gjennom strømregningen. Og ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap.

  • Feb 03, 2021

- Hvem skal beskytte kundene?

av Klarkraft

Strømaktør om prisjuksbeskyldninger: – Spekulerer i at strømkunder ikke forstår markedet

Uthevet innlegg

  • May 02, 2022

Prisreduksjon mai

Vi reduserer prisene, igjen, for alle våre kunder. Ny pris er spot + 0,5 øre/kWh og 35,- i fast månedsbeløp.